Friday, April 22, 2011

Suara Persoalan (1)...Pemikiran Manusia Yg Rajin ≠ Pemikiran Manusia Yg Malas.






Aku memandang ke luar,

Sejauh yojana aku memandang,

Kerana itulah batasan pancainderaku,

Aku yakin dunia itu sudah cukup bagiku,

Hingga aku alpa,

Batasan itu bukan hadangan,

Tapi satu ujian,

buatku melihat,

dunia marcapada yg kulewati ini,

Dalam kealpaan,

Daku tergetar dek kehangatan suara-suara saudaraku,

Yg di Timur,

Yg di Barat,

Yg di Utara,

Mahupun yg di Selatan,

Melonjak maksud yg sama...

Bangun!!!...Bangun!!!...Bangun!!!

Bayangan lelapku barangkali,

Namun suara itu tidak pernah hilang,

Membuat aku tertanya?

Siapa yg memanggil?

Apa maksudnya?

Timbulnya persoalan,

Abaikan sahaja ?

Atau harus aku pergi ke arah itu ?

Entahlah,

Aku malas!

...

Kini suara itu tiada lagi,

Yg tinggal hanya aku sendiri,

Dan kemudian muncul bahang yg panas,

menyelimuti diri,

Oh, rumahku terbakar rupanya,

ke mana harusku lari?

Entahlah,

Aku malas!





"Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa"

ALI-IMRAN [3]: 133


Pengajaran: Jangan malas macam orang dalam sajak nie...xpasal2

No comments:

Post a Comment