Friday, April 22, 2011

Motivasi Diri Dan Saya, Anda serta Mereka...Kehidupan Yg Bermotivasi ≠ Kehidupan Yg Stress (Merujuk Kepada -ve Stress) :)


"Motivasi adalah keinginan yg keras atau semangat yg kuat pd diri seseorang yg mendorongnya utk berusaha atau melakukan sesuatu dgn tujuan utk mencapai kejayaan" Kamus Dewan Edisi Empat.



Sepanjang perjalanan ke Leeds, Sheffield dan Manchester dapat kukutip beberapa mutiara2 dan kata2 berharga yg terlalu tinggi nilainya dari individu2 yg cemerlang dan InsyaAllah gemilang dunia dan akhirat. Melalui perjalanan dan pengembaraan sebagai "lone ranger," jujurnya aku melihat dan mengamati begitu banyak perkara dan pengalaman baharu yg rasanya tidak dapat dibeli di pasaraya atau kedai2 runcit dimana-mana pun. Sesungguhnya mengembara iaitu berjalan merentasi alam adalah perkara yg amat baik dan aku amat menggalakkannya kerana disamping menambah ilmu dengan mengembara ke serata dunia juga mampu mengajar dan barangkali mengubah beberapa persepsi kita mengenai beberapa perkara. Mengembara juga mengajar aku mengenai budaya2 dan variasi pelbagai jenis bangsa dan agama di muka bumi ini. Aku juga belajar bagaimana cara mengadaptasikan diri ini ke dalam sesuatu komuniti yg kita tidak biasa dengannya. Yg pasti dengan mengembara ia membuka mata, membuka minda dan membuka ruang baharu dalam kotak pemikiran kita. Jadi aku tidak terkejut apabila teringat (dipelajari semasa zaman persekolahan) zaman tabi'in dan zaman berikutnya, ada yg sanggup mengembara ke serata dunia seperti Imam Shafie rh yg mengembara ke Iraq Parsi, Palestin dan Yaman, bagi menuntut ilmu di samping mengajar hadis yg terdapat dalam Kitab Muwattak sebelum menetap di Mesir. Jadi di situ aku mula memahami peri pentingnya mengembara. :)



Tidak dilupa juga bahawa "mengembara" yg aku cuba sampaikan bukan sahaja keluar ke negara2 lain tapi turut termasuk mengembara ke masjid2 atau surau2 berdekatan, kolej2 dan universiti2 berdekatan yg terdapat majlis ilmu dalamnya. Ilmu dunia dan akhirat. Sudahkah saya, anda dan mereka mengembara ke sini ?



Apapun perkongsian sebenar nota ini adalah MOTIVASI (kembali kepada motivasi)...Perkataan yg acap kali kita dengar sejak dari sekolah rendah sehingga sekolah menegah dan berterusan ke kolej dan zaman universiti (InsyaAllah zaman pekerjaan dan pencen bagi penulis). Hmmm...Mengapa perkataan MOTIVASI ini diulang2 dan ditegaskan sepanjang usia kita? Sudah pasti kerana ada sesuatu yg penting yg cuba disampaikan di situ. Anda tahu? Pada saya jawapannya ada pada makna motivasi itu sendiri:



"...keinginan yg keras atau semangat yg kuat pd diri seseorang yg mendorongnya utk berusaha atau melakukan sesuatu dgn tujuan utk mencapai kejayaan." Kamus Dewan.



"...Keinginan yg keras atau semangat yg kuat yg mendorongnya untuk mencapai KEJAYAAN". The end point of everything is SUCCESS, EXCEL, GLORY or whatever you want to call it. Yes! That's it!!! That's what we want!!! InsyaAllah. Namun, jangan dilupa dan tidak diambil kisah tentang ERTI KEJAYAAN BAGI ANDA. Hmmm, APA ERTI KEJAYAAN BAGI ANDA ? Berjaya menjadi individu TERKAYA, individu TERSOHOR atau mungkin individu TERPANDAI. Sejujurnya, tidak kisahlah yg manapun menjadi pilihan hati asalkan akhirat menjadi sebahagian daripada KEJAYAAN tersebut kerana kejayaan yg sebenarnya adalah apabila kita sebagai hamba Allah termasuk dalam golongan yg mendapat rahmat Allah untuk ke syurga. InsyaAllah.



Ingatlah bahawa segala kesukaran dan dugaan dan ujian serta bermacam-macam perkataan negatif itu hanyalah di minda. Jika saya, anda dan mereka mampu berfikiran positif dan berMOTIVASI dalam kehidupan harian, InsyaAllah kita mampu memusnahkan penghadang itu. "Masa muda adalah zaman berapi-api" Sang pemimpi.

Ayuh! Isilah masa itu dengan perkara2 yg berharga dan bernilai untuk dibawa ke destinasi terakhir kita, akhirat :)



Jadi saya menyeru supaya kita memandang ke hadapan dan sentiasa meMOTIVASI diri dengan perkara yg baik kerana insan yg cemerlang datang dari hati yg bersih dan minda yg tenang. Oeh itu, carilah dan dapatkan MOTIVASI anda!



Sumber web tentang cara2 memotivasikan diri:

http://azizie.com/umum/artikel-motivasi-tips-motivasi-diri



Sajak Motivasi



Just One

By :Unknown



One song can spark a moment,

One flower can wake the dream

One tree can start a forest,

One bird can herald spring.



One smile begins a friendship,

One handclasp lifts a soul.

One star can guide a ship at sea,

One word can frame the goal



One vote can change a nation,

One sunbeam lights a room

One candle wipes out darkness,

One laugh will conquer gloom.



One step must start each journey.

One word must start each prayer.

One hope will raise our spirits,

One touch can show you care.



One voice can speak with wisdom,

One heart can know what's true,



One life can make a difference,

You see, it's up to you!

No comments:

Post a Comment