Monday, April 4, 2011

Masalah Perpaduan Persatuan2 Mahasiswa; Diskusi Punca dan Cara Atasi


UNITY...di mata anda.




Punca-Punca Berlakunya Perpecahan

Terima kasih saudara pengerusi. Memandangkan kita semua terdiri daripada pegawai2 yg bekerja dan pelajar yg belajar di Ireland. Lebih dekat jika saya mengambil contoh di sini. Para hadirin yg saya hormati, Di sini, kita ada pelbagai persatuan sprti PPIMI, IKRAM, ISMA, PMCSA dan sebagainya. Ini adalah sesuatu yg bagus kerana persatuan yg berbeza dapat memenuhi kehendak pelajar yg berbeza.



Rakan2 panel, apabila kita berbicara tentang isu perpaduan antara persatuan. 2 perkara terlintas di fikiran saya "kerjasama" dan "toleransi." Saya percaya dan yakin semua orang bersetuju bahawa kerjasama dan toleransi adalah 2 resepi utama dalam membina perpaduan. Sehinggakan, Hassan Albanna kata apa? Beliau berkata, "bekerjasama dalam perkara yang disepakati dan bertolak ansur dalam perkara yang diselisihkan." Ini bermaksud Hassan Albanna telah memberikan kita 1 gambaran bahawa sikap toleransi perlu ada utk kita meraikan perbezaan.

Jadi dalam konteks perbincangan kita, masalah perpaduan persatuan2 mahasiswa akan timbul apabila adanya segelintir persatuan yg tiada keinginan utk bekerjasama dan bertoleransi. Maka akan berpecahlah mereka.



Para hadirin yg saya kasihi, Hal ini diburukkan lagi dengan wujudnya segelintir persatuan yang bersifat tegar dan ekstream dengan kelompok masing-masing. Dan enggan membuka ruang kesatuan. Kata lainnya "aku buat kerja aku,kau buat kerja kau." Di sini hadirin dan rakan panel...Kita melihat sikap Individualistik! Egoistik! dan fanatik!!!

Jadi setiap aktiviti dan program yg mereka ingin jalankn akan berfokus kepada kelompok2 tertentu. Dan sebarang kolaborasi barangkali akan ditolak mentah2. Kerana apa? Kerana apa Tuan pengerusi? Kerana mereka mengamalkan prinsip yg saya katakan sebentar tadi. "aku buat kerja aku, kau buat kerja kau."

Jadi saudara pengerusi. Inilah punca sebenar segala permasalahan, perpecahan yg timbul antara persatuan2 mahasiswa.





Cara Mengatasi Masalah Perpaduan

Terima kasih saudara pengerusi. Sejujurnya saya amat suka dan meminati perbincangan tentang penyelesaian kepada permasalahan ini. Para hadirin yg saya hormati, sebelum saya mengupas dngan lebih lanjut jawapan kepada soalan saudara pengerusi ingin saya perdengarkan sepotong ayat suci Al-Quran yg bermaksud:



“Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara, maka damaikanlah diantara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat” (surah al-Hujurat : 10)



Berdasarkan ayat ini, perlunya kita mencari perdamaian terutamanya antara pemimpin2 persatuan Islam. Di sini, saya lihat intipati kepada solusi masalah ini adalah dengan menjaga ukhuwah yg baik sesama pemimpin. Tidak kira sama ada sesama Muslim mahupun bukan Muslim. Tapi, Bagaimana caranya? Saya fikir, jika pemimpin2 persatuan dapat duduk semeja membincangkan setiap permasalahan dan perbalahan yg timbul. ITU. adalah jln yg terbaik bagi menjaga ukhuwah sesama mereka. Selain itu, dapat juga mengelak fitnah antara persatuan. Jadi jelas Pencetus utama ke arah perpaduan ini harus bermula dengan pimpinan persatuan itu sndiri. Pemimpin haruslah menunjukkn qudwah ataupun cnth yg baik kpd ahli bawahannya. Bagi saya kalau pemimpin saya menunjukkan cth yg baik dn menghormati persatuan lain, saya sbg ahli akn berasa malu jika saya tidak menghormati persatuan lain.



Untuk mencapai tujuan ini, buanglah sifat individualistik! egoistik! dan fanatik! Yg menjadi RACUN dan barah yg menular generasi demi generasi. Saya tegaskan di sini perubahan yg besar brmula dngan pimpinan paling atas setiap organisasi. Jadi tunjukkanlah contoh yg baik. Kembali kpd saudara pengerusi.

No comments:

Post a Comment