Sunday, April 10, 2011

Salam: Diskusi penerangan kepada Sebuah Persoalan




Di sini diberi final teks yg digunakan semasa forum siswa di UCD. Only my isi forum dan juga komentar tentang maksud yg ingin disampaikan. Isi ahli lain tidak berani dikomen. Sila tanya tuan punya badan sendiri. Sebarang contoh tidak ada kene mengena dengan sebarang persatuan2 di luar negara ini. Ianya hanya sekadar rekaan penulis/saya semata2.



Punca-Punca Berlakunya Perpecahan

Terima kasih saudara pengerusi. Memandangkan kita semua terdiri daripada pegawai2 yg bekerja dan pelajar yg belajar di Ireland. Lebih dekat jika saya mengambil contoh di sini. Para hadirin yg saya hormati, Di sini, kita ada pelbagai persatuan sprti PPIMI, IKRAM, ISMA, PMCSA dan sebagainya. Ini adalah sesuatu yg bagus kerana persatuan yg berbeza dapat memenuhi kehendak pelajar yg berbeza.



Maksud yg ingin disampaikan: Di luar negara terdapat pelbagai persatuan-persatuan mahasiswa. Persatuan2 mahsiswa ini pasti mempunyai hala tuju dan objektif yg sama dan sebaliknya serta cara dan manhaj yg sama mahupun tidak. Jadi dapat ditafsirkan bahawa banyaknya persatuan dapat memenuhi kehendak atas kesesuaian dan keperluan pelajar yg berbeza-beza. Contohnya, Persatuan A adalah persatuan Islam yg berfokus kepada cara usrah sebagai medium tarbiyyah dan dakwah, manakala persatuan B adalah persatuan Islam yg berfokus kepada cara tabligh sebagai medium tarbiyyah dan dakwah. Di sini kita melihat perbezaan dalam segi cara tetapi objektif yg hampir sama iaitu mendekatkan diri kepada Allah dalam jalan juang dakwah ini. Pada saya ini adalah sesuatu yg bagus dan tidak ada salahnya kerana pelajar mempunyai pilihan dan dapat memilih medium dakwah yg diinginkan.
____________________________________________________

Rakan2 panel, apabila kita berbicara tentang isu perpaduan antara persatuan. 2 perkara terlintas di fikiran saya "kerjasama" dan "toleransi." Saya percaya dan yakin semua orang bersetuju bahawa kerjasama dan toleransi adalah 2 resepi utama dalam membina perpaduan. Sehinggakan, Hassan Albanna kata apa? Beliau berkata, "bekerjasama dalam perkara yang disepakati dan bertolak ansur dalam perkara yang diselisihkan." Ini bermaksud Hassan Albanna telah memberikan kita 1 gambaran bahawa sikap toleransi perlu ada utk kita meraikan perbezaan. Jadi dalam konteks perbincangan kita, saya melihat masalah perpaduan persatuan2 mahasiswa akan timbul apabila adanya segelintir persatuan yg tiada keinginan untuk bekerjasama dan bertoleransi. Maka akan berpecahlah persatuan2 ini.



Maksud yg ingin disampaikan: Merujuk kepada kata2 daripada Hassan Albanna. Beliau berkata, "bekerjasama dalam perkara yang disepakati dan bertolak ansur dalam perkara yang diselisihkan." Daripada quote ini, ditafsirkan tentang betapa pentingnya kerjasama dan toleransi itu dalam membentuk perpaduan. Dalam konteks berpesatuan pula, digunakan elemen "kerjasama" dan "toleransi" ini sebagai 2 elemen penting yg perlu ada dalam setiap persatuan mahasiswa di luar negara supaya mereka dapat bersatu dan berpadu. Akan tetapi apabila wujudnya segelintir persatuan yg tiada keinginan untuk bekerjasama dan bertoleransi. Maka akan berpecahlah persatuan2 ini. Contohnya, Persatuan A dan persatuan B masing2 mempunyai halatuju dan manhaj yg hampir sama akan tetapi tidak wujud keserasian dan kerjasama antara kedua2 persatuan ini, maka kedua2 persatuan ini susah utk berpadu. Barangkali disebabkan "common interest" yg sama ataupun disebabkan cakap2 negatif yg tersebar dalam kalangan ahli2nya. Hal ini juga boleh berlaku antara persatuan yg tidak sama objektif dan manhaj mereka.

_____________________________________________________

Para hadirin yg saya kasihi, Hal ini diburukkan lagi dengan wujudnya segelintir persatuan yang bersifat tegar dan ekstream dengan kelompok masing-masing. Dan enggan membuka ruang kesatuan. Kata lainnya "aku buat kerja aku,kau buat kerja kau." Di sini hadirin dan rakan panel...Kita melihat sikap negatif invidualistik! Egoistik! dan fanatik!!!

Jadi setiap aktiviti dan program yg mereka ingin jalankn akan berfokus kepada kelompok2 tertentu. Dan sebarang kolaborasi barangkali akan ditolak mentah2. Kerana apa? Kerana apa Tuan pengerusi? Kerana mereka mengamalkan prinsip yg saya katakan sebentar tadi. "aku buat kerja aku, kau buat kerja kau." Jadi saudara pengerusi. Inilah punca sebenar segala permasalahan, perpecahan yg timbul antara persatuan2 mahasiswa.



Maksudnya: Punca perpecahan persatuan-persatuan mahasiswa di luar negara adalah kerana kurangnya ataupun tidak wujud langsung kerjasama dan toleransi antara mereka. Hal ini diburukkan lagi dengan kewujudan segelintir persatuan yg bersifat tegar dan ekstrem dengan kelompok masing2 dan enggan menbuka ruang kesatuan. Ibarat "kau buat kerja kau, aku buat kerja aku" Penjelasan lanjutnya ialah persatuan2 yg bersifat ekstrem dan enggan membuka ruang kesatuan ini terlalu berfokus kepada kelompok2 tertentu dan kekal membuat sebarang aktiviti dan program dengan kelompok yg mereka kehendaki. Sebarang penyertaan daripada kalangan mahasiswa yg lain yg tidak termasuk dalam kelompok itu akan ditolak. Pada mereka kerja persatuan aku adalah ini dan kerja persatuan itu adalah itu sehinggakan mereka barangkali sanggup menjalankan aktiviti dan program pada tarikh yg sama dengan persatuan lain walaupun masing2 mepunyai target group yg sama. Jadi akibatnya berpecahlah pelajar2 mahasiswa ini mengikut aktiviti2 yg telah disediakan kedua2 persatuan yg berbeza ini. Contoh yg lebih menjelaskan lagi ialah persatuan A dan persatuan B masing2 menjalankan kempen "Kebebasan Palestin" dan memilih tarikh yg sama untuk mengadakan aktiviti ceramah dan sebagainya. Akibatnya pelajar2 akan keliru. Mereka keliru kerana hendak memilih utk pergi ke aktiviti yg mana? Kedua2nya adalah aktiviti dan program yg sama ataupun hampir sama tetapi oleh persatuan yg berbeza pada tarikh yg sama.(Baca ayat pun dah keliru). Jadi di sinilah dikatakan "Aku buat kerja aku, kau buat kerja kau." Walaupun hala tuju dan objektifnya sama ataupun hampir sama, namun terdapat sikap tidak ambil kisah terhadap persatuan2 lain. Pada mereka apa yg mereka jalankan dan lakukan adalah yg haq dan tidak perlu ada sebarang kolaborasi dan seandainya aktiviti dan program yg mereka jalankan berselisihan dengan aktiviti persatuan lain yg tidak kiralah sama aktivitinya ataupun tidak adalah sesuatu perkara yg tidak diambil kisah. Kerana apa? Kerana "aku buat kerja aku, kau buat kerja kau." Di sini saya melihat, alangkah baiknya sekiranya mereka berkolaborasi. Jika tidak mahu sekalipun, lebih baik sekiranya mereka bekerjasama dan bertoleransi dalam perkara2 perkara sebegini seperti memilih tarikh yg sesuai ataupun masa yg berbeza supaya semua pelajar dapat menyertai program2 yg dijalankan kedua2 persatuan tersebut. Kerana saya melihat, akibat negatif daripada perkara2 sebegini adalah wujudnya label melabel dan perpecahan bukan sahaja antara persatuan2 malahan jua antara mahasiswa2 di luar negara ini.

__________________________________________________



Cara Mengatasi Masalah Perpaduan

Terima kasih saudara pengerusi. Sejujurnya saya amat suka dan meminati perbincangan tentang penyelesaian kepada permasalahan ini. Para hadirin yg saya hormati, sebelum saya mengupas dngan lebih lanjut jawapan kepada soalan saudara pengerusi ingin saya perdengarkan sepotong ayat suci Al-Quran yg bermaksud:


“Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara, maka damaikanlah diantara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat” (surah al-Hujurat : 10)

Berdasarkan ayat ini, perlunya kita mencari perdamaian terutamanya antara pemimpin2 persatuan Islam. Di sini, saya lihat intipati kepada solusi masalah ini adalah dengan menjaga ukhuwah yg baik sesama pemimpin. Tidak kira sama ada sesama Muslim mahupun bukan Muslim. Tapi, Bagaimana caranya? Saya fikir, jika pemimpin2 persatuan dapat duduk semeja membincangkan setiap permasalahan dan perbalahan yg timbul. ITU. adalah jln yg terbaik bagi menjaga ukhuwah sesama mereka. Selain itu, dapat juga mengelak fitnah antara persatuan. Jadi jelas Pencetus utama ke arah perpaduan ini harus bermula dengan pimpinan persatuan itu sndiri. Pemimpin haruslah menunjukkn qudwah ataupun cnth yg baik kpd ahli bawahannya. Bagi saya kalau pemimpin saya menunjukkan cth yg baik dn menghormati persatuan lain, saya sbg ahli akn berasa malu jika saya tidak menghormati persatuan lain.


Untuk mencapai tujuan ini, buanglah sifat individualistik! egoistik! dan fanatik! Yg menjadi RACUN dan barah yg menular generasi demi generasi. Saya tegaskan di sini perubahan yg besar brmula dngan pimpinan paling atas setiap organisasi. Jadi tunjukkanlah contoh yg baik. Kembali kpd saudara pengerusi


Maksudnyer: akan diterangkan dngan lebih lanjut sekiranya ada soalan. Sekian :)

No comments:

Post a Comment