Sunday, June 5, 2011

Team Medical Dragon 3...Inspiration and Determination.

Iryu 3


Greeting!!! ^^ Skarang saya ingin merecommendkan sebuah drama bersiri berjudul Team Medical Dragon 3 untuk ditonton. Bersumberkan wikipedia, Team Medical Dragon is a seinen manga about Japanese medical care written by Akira Nagai and drawn by Taro Nogizaka, under medical supervision by Mie Yoshinuma. It has been adapted into the television drama Iryu, Iryu 2, and Iryu 3. The story uses a cast of characters and focuses on many problems prevalent in modern Japan medicine, such as medical malpractice, drug trial, and the stagnancy of reform for the troubled health care system.

Untuk Iryu 3@Team Medical Dragon 3, kisahnya berkaitan dengan reformasi yg dilakukan ke atas Meishin Hospital oleh Kito Sensei dan pembentukan semula "Team Dragon" yg diketuai Asada Ryutaro. Konflik di awal cerita mula muncul apabila Professor Takeo Noguchi kembali semula ke Meishin Hospital dengan membawa idea(Medical Tourism) dan juga seorang doktor pakar yg dikatakan bakal menggantikan Asada. Seterusnya, untuk mengetahui konflik2 lain dan perkara2 menarik yg bakal terjadi, tontonilah Drama Team Medical Dragon 3 ini ^_^ Sekiranya anda ingin lebih faham ikutilah Iryu 1 dan Iryu 2 di Mysoju.com sebelum menonton Iryu 3. However, I doubt that you'd do that... coz the storyline agak panjang...but yg penting adalah anda terinspirasi dengan drama ini dan mengambil nilai2 dan pengajaran yg ada. Ingatlah. kadangkala sesetengah orang akan menganggap drama-drama sebegini sebagai sesuatu yg tidak bermanfaat dan tidak ingin menontonnya, tetapi saya menterbalikkan kata-kata itu dengan memahami dan menghayati serta "mengekstrak" sebanyak mungkin manfaat daripada setiap drama yg ditonton.

Sebagai tambahan, drama bertemakan "Medical" ini amat-amatlah sesuai ditonton bagi para pelajar yg hendak, sedang dan sudah menjadi doktor. Selain membantu dalam memberi info2 berkaitan penyakit dan "surgery skills," sejujurnya drama ini juga mampu memberi inspirasi dan galakan untuk memilih dan terus komited dengan kerjaya doktor. Walaupun drama ini kadangkala bersifat terlalu "optimism" dan "idealist," namun inilah yg ingin dicapai dalam kerjaya ini. Sebagai seorang doktor, sudah pasti kita inginkan yg terbaik untuk pesakit dalam setiap rawatan yg diberikan. Juga menjaga hubungan yg baik antara doktor dan pesakit agar mereka rasa lebih tenang dan bersemangat. Jadi teruskan perjuangan!!! Be a good Doctor in the future!!! Anyway, I'd like to share a quotation from Asada Sensei to his team which had really inspired me. He said:

"The letter of consent is not what binds a doctor and patient, but rather trust ... "

Yes, it it trust that bind the doctor and patients. All kind of surgeries and treatments have their own risks and  whether the patient survive or dead, it is not us to decide. It is all in the hand of GOD THE ALMIGHTY. The best thing we can do is try our best. Even if the risk is 1%, I'd still will bet on it. 

By the way, Iryu 3 masih mengekalkan lagu Aesthetic yg sngat menyentuh hati dan perasaan sebagai salah satu lagu temanya...Watashiwa Suki desu...^^  Untuk menonton drama ini di Mysoju.com linknya: Click here.





Longing for you day and in dream
I'm hoping you are here and leading my way

You steers my road anytime I need
If you walk away, I will follow you

Trying my life
With your secret gifts you gave to me
I won't vain and succeed it as your precious soul

Holding your hand
And I'm walking through the all of the world

Carrying your wish like the Venus in the dim sky

Ps: Team Medical Dragon 3 and Iryu 3 are both referring to the same thing. So, don't get confuse if I use Iryu 3 instead of Team Medical dragon 3...Well, its simply bcoz' its too long!!!...

No comments:

Post a Comment