Friday, June 24, 2011

A Better Explanation



Setiap dari kita yg beragama Islam percaya bahawa Islam adalah jalan hidup yg sempurna yg bakal membawa kita ke syurga di akhirnya. Islam itu syumul dan kita sebagai umat Islam wajib untuk hidup berlandaskan Al-Quran dan sunnah. Setiap dalil dari Al-Quran dan Al-hadis mencukupi untuk menerangkan dan memberi panduan dan petunjuk ke arah menjalani gaya hidup yg diredhai Allah. Islam juga mempunyai solusi yg bukan sahaja bersifat teori malahan praktikal untuk diamalkan pada bila-bila masa pun. Sekiranya  ada masalah dari sekecil-kecil diri sehingga sebesar-besar masalah dunia, Islam pasti ada penyelesaiannya. Yg penting kembali kepada Al-Quran dan sunnah serta bertanya kepada mereka yg ahli (Pakar dalam sesuatu bidang). 

Benar sekali Islam itu Syumul dan setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya jika kita kembali kepada Islam, namun begitu kesilapan kita di sini adalah apabila kita terlalu bersandarkan kepada Islam tanpa tahu dan memberikan penjelasan tentang tindakan dan perkara yg harus dilakukan dalam menyelesaikan sesuatu masalah yg sesuai dengan kehendak syarak. Analogi yg mudah difahami, ialah ibarat sebuah TV dibeli oleh mereka yg tidak tahu dan tidak pernah melihat TV jadi mereka akan menjadi terpinga-pinga dan tidak tahu apa kegunaan TV. Akibatnya, pembeli ini akan mula bereksperimen dengan TV tersebut dan mulalah mereka memberi pelbagai teori. Mungkin ada yg mengatakan TV tersebut adalah kerusi atau kotak. Akhirnya bagi membuktikan semua itu TV itu dibuka skrunya dan dibuka compartment2 yg ada. Akibatnya, TV itu rosak. Sama juga dengan Islam...Jika Islam diberi kepada mereka yg jahil dan tidak tahu menahu tentang Islam yg sebenarnya, maka mereka akan memberi pelbagai teori dan penjelasan sendiri berdasarkan pandangan masing-masing...Akibatnya muncullah komen dari orng bukan Islam seperti ini:


"first they say Islam is peaceful which stated in Quaran & they have fabricated quaran in that way,, there & many many verse that exposes islams true intention...... EG:- O ye who believe! Fight those of the disbelievers who are near to you and let them find harshness in you and know that Allah is with those who keep their duty (unto Him). IX/123 if u ask this verse to muslim they will say its out of "context"..then tell me Y the fukk its written in the first place ...DA !!! its Cheap man "

Justeru, perlunya kepada MANUAL...iaitu penjelasan dan pemahaman yg sebenar dan menyeluruh tentang Islam. 
 Anyway, sometimes I wonder, why isn’t it “good enough” for us to stay on the positive side and explain WHO WE ARE and WHAT WE STAND FOR, rather than always being put on the defensive to explain the crimes of terrorists? Is it because of our ignorance...If thats true...Then all I can say is "Ignorance is bliss". 

Namun begitu, tidak dinafikan bahawa usaha-usaha ke arah penjelasan dan penerangan ini ada dan masih dijalankan oleh mereka2 yg ahli dan pakar dalam bidang agama. Kita juga dapat melihat kemunculan  ilmuwan-ilmuwan Islam yg mula menghasilkan buku dan giat memberi ceramah dan penjelasan melalui seminar dan sebagainya seperti Yusof Al-Qardawi, Ustaz Zaharuddin dan yg lain2. Kerana merekalah, akses kepada pelbagai sumber-sumber berkaitan Islam mula menjadi semakin mudah dan jelas penerangannya.

Namun, realitinya, semua ini masih belum mencukupi dan kita masih memerlukan usaha yg lebih gigih dan berterusan dalam memberi penjelasan dan penerangan YANG BENAR tentng agama ini...Supaya mereka di luar sana sama ada yg beragama Islam mahupun yg tidak akan faham akan apa yg cuba disampaikan Islam.



Yes, Islam needs more and better PR.

What is PR ?

"Public relations (PR) is a field concerned with maintaining a public image for businesses, non-profit organizations or high-profile people, such as celebrities and politicians. Others define it as the practice of managing communication between an organization and its publics. " Wiki

No comments:

Post a Comment