Friday, July 1, 2011

Antara "Motivasi" dan "Motibasi"...

"Reputation is what men and women think of us; character is what God and angels know of us."
Thomas Paine



Motivasi

"Motivasi adalah keinginan yg keras atau semangat yg kuat pd diri seseorang yg mendorongnya utk berusaha atau melakukan sesuatu dgn tujuan utk mencapai kejayaan" Kamus Dewan Edisi Empat.

Perkataan yg acap kali kita dengar sejak dari sekolah rendah sehingga sekolah menegah dan berterusan ke kolej dan zaman universiti (InsyaAllah zaman pekerjaan dan pencen bagi penulis). Hmmm...Mengapa perkataan MOTIVASI ini diulang2 dan ditegaskan sepanjang usia kita? Sudah pasti kerana ada sesuatu yg penting yg cuba disampaikan di situ. Anda tahu? Pada saya jawapannya ada pada makna motivasi itu sendiri:

"...keinginan yg keras atau semangat yg kuat pd diri seseorang yg mendorongnya utk berusaha atau melakukan sesuatu dgn tujuan utk mencapai kejayaan." Kamus Dewan.

"...Keinginan yg keras atau semangat yg kuat yg mendorongnya untuk mencapai KEJAYAAN". The end point of everything is SUCCESS, EXCEL, GLORY or whatever you want to call it. Yes! That's it!!! That's what we want!!! InsyaAllah. Namun, jangan dilupa dan tidak diambil kisah tentang ERTI KEJAYAAN BAGI ANDA. Hmmm, APA ERTI KEJAYAAN BAGI ANDA ? Berjaya menjadi individu TERKAYA, individu TERSOHOR atau mungkin individu TERPANDAI. Sejujurnya, tidak kisahlah yg manapun menjadi pilihan hati asalkan akhirat menjadi sebahagian daripada KEJAYAAN tersebut kerana kejayaan yg sebenarnya adalah apabila kita sebagai hamba Allah termasuk dalam golongan yg mendapat rahmat Allah untuk ke syurga. InsyaAllah.


Motibasi

Motibasi??? Definisinya??? Motibasi adalah perkataan ciptaan penulis yang merujuk kepada motivasi yang dianggap sebagai sudah basi/bosan/membosankan oleh sesetengah individu. Motivasi menjadi basi??? Bagaimana ini boleh terjadi? Hal ini mungkin terjadi disebabkan oleh beberapa perkara seperti:

1). Diri merasa sudah cukup bersemangat dan juga cukup ilmu di dada sehingga merasakan motivasi yang diberikan tidak mampu memberi apa-apa kesan baik kepadanya ibarat mencurah air ke botol yang penuh. Maka tidak bertambah atau berkurang air itu. Simply say, its RIAK.

2). Hati tidak mahu menerima motivasi ibarat penutup botol kosong yang tertutup rapat. Apabila diisi dengan air nescaya tidak akan masuk. Begitulah penerimaannya terhadap motivasi iaitu menolak dan menutup hatinya daripada menerima ilmu yang hendak disampaikan kepadanya.

3). Motivasi yang disampaikan sudah berulang-ulang kali disampaikan dengan cara yang sama sehingga penerima berasa bosan dan akhirnya masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

4). Memang diri individu tersebut merangkumi jasad dan hatinya menolak MOTIVASI tanpa apa-apa alasan. Barangkali padanya motivasi itu tidak penting walaupun dia tahu semua orang memerlukan motivasi.

Begitulah MOTIBASI yang saya maksudkan. Motibasi ini membawa maksud yang negatif dan sebolehnya dijauh dan dielakkan daripada meracun dalam diri anda. Namun, andai kata diri masih merasa eleman MOTIBASI, carilah punca-punca yang menyebabkan anda merasakan motibasi itu. Setelah itu, berazamlah untuk berubah dan berdoalah kepada Yang Maha Esa semoga dijauhkan/dihindari daripada segala anasir-anasir yang menyebabkan anda merasa MOTIBASI. 

     

No comments:

Post a Comment