Friday, August 12, 2011

Masalahnya...




Hari ini ada kisah yang ingin aku kongsikan. Kisah silaturahim dan hubungan sesama saudara seIslam dan saudara pertalian darah serta saudara kejiranan. Kisah ini kisah yg benar menceritakan lenggok ragam manusia di dunia yang nyata. Baiklah tanpa membuang masa bacaan dan masa perhatian, akan kumulakan ceritanya.

Aku mempunyai ramai jiran. Jiranku 40 buah rumah yg terdekat disekeliling rumahku. Ramai sekali sehinggakan aku tidak kisah untuk mahu mengiranya. Dalam ramainya jiran ini tidak semuanya kukenali kerana barangkali masing-masing mempunyai perihal hidup sendiri dan jarang mempunyai peluang untuk berjumpa. Namun, ada jiran yg begitu aku kenali, jiran yg begitu dekat sekali, sangat dekat sehinggakan keluar rumah sahaja pasti ketemu kelibat-kelibat jiranku ini. Sebenarnya jiran yg kumaksudkan adalah jiran di sebelah rumahku. Jiran yang mempunyai anak-anak yg hampir sebayaku dan lebih tua lagi umurnya. 3 lelaki dan 3 perempuan. Kehidupan mereka ceria dan mewah walaupun tidak semewah seorang jutawan. Padaku mereka memiliki hampir segala-galanya jika dibandingkan dengan aku dan keluargaku yg hanya hidup ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang kerana tidak pernah mempunyai wang atau harta simpanan buat dibelanja jika ditimpa sebarang kesusahan. Kendatipun begitu, kemewahan itu barangkali telah sedikit demi sedikit menghakis rasa sayang dan perikemanusian dalam hati-hati mereka iaitu jiranku ini. Kenapa aku berkata begini? Jawapannya mudah, kerana perihal perbuatan jahat dan dengki khianat yg mereka lakukan terhadap ayahku, ibuku, abangku, aku dan adikku. Pendek kata semuanya. 

Perbuatan jahat dan dengki khianat yang aku maksudkan adalah perbuatan menyekat jalan, memukul, meludah, sambungan paip haram, memfitnah, berbohong dan mencarut serta yg terbaru menduplicate gambar di laman Facebook. Akan aku perincikan satu persatu setiap perbuatan jahat mereka dan diharap entri ini akan dan bakal memberi keinsafan, iktibar dan rasa bersyukur terhadap mereka di luar sana tentang ujian dan cubaan yg mereka alami. Andai kata mereka mengatakan hidup mereka susah dan derita, hidupku tidak ada kurangnya namun aku masih mampu tersenyum pada illahi kerana yg pasti ada hikmah yg cuba disampaikan ^^.

Menyekat Jalan
Jalan untuk keluar ke rumah disekat. Cerita nie mostly happen mse ak kat asrama Kolej MARA Banting. That's why I can't do much bout it when it happened. Seterusnya, hmm, akak aku keje tiap2 pagi dan tiap2 pagi tulah ade jer kete kat tengah jalan nie menyempitkan jalan yg dah sememangnya sempit. To make it worse, ade satu hari tu diletakkan kete kat tengah jalan pastu dibukanya pintu kereta dan dibiarkan mcm tu jer...So, camnerlah kakak ak nak lalu nak pegi keje kan...Cube perhati betul2 gambar yg aku bagi and imagine pintu kereta terbukak. Mesti korang pun panas kan...dahla tiap2 hari disempitkan jalan hari nie ditutupnya jalan pulak...Well, every patience has it's own limit. Ops, sebelum terlupa, kasut2 tu kadang2 bersepah sana sini kat atas jalan mcm dlam gambar tu (tu baru sikit)...Buktinya gambar sila lihat di bawah:



Memukul  
Peristiwa ini berlaku sebelum Ramadan menjelma beberapa tahun yg lepas. Peristiwa yg membuatkan bapaku tidak lagi mengambil laluan di hadapan rumah, sebaliknya mengambil laluan semak samun dan hutan dibelakang rumah untuk ke tempat kerjanya. Semuanya gara-gara dia dipukul oleh anak jiran sebelah rumahku ini. Bapaku dipukul kerana cuba membuang kayu besar yang diletakkan ditengah jalan berhari-hari oleh jiran sebelah rumahku ini tanpa apa-apa sebab dan alasan. Barangkali hiasan di luar rumah...Entahlah, manusia ini memang pelik. Dan cerita ini tidak habis di sini. Sampai mana? Sampailah ketelinga Tok Imam kampung. Dan apabila berita ini sampai ke telinga beliau@Tok Imam, maka "edited versionlah" yg disampaikan jiran sebelah rumahku ini. Katanya (jiranku) "yg memukul bapaku bukanlah anaknya akan tetapi bapanya." Apakah? Pada hematku tindakannya adalah untuk menjaga dan membela anaknya yg kurang ajar itu supaya tidak busuk dan diketahui oleh orang-orang disekeliling. Cerita "edited version" ini disampaikan pada bulan Ramadan Al Mubarak, bulan yg diberkati. Hanya Allah Maha Pembalas kejahatan mereka@jiran sebelah rumahku di bulan ramadan itu. Aku tidak terkata dan senyap.

Tidak tamat lagi, masih di bawah ruangan memukul. Kakakku seorang wanita juga telah dipukul dan ditolak jatuh ke dalam parit di hadapan rumahku. Mereka yg melakukan ini tidak lain dan tidak bukan...jiran disebelah rumahku lagi. Kali ini oleh kedua-dua orang anak lelakinya. Kes pemukulan ini berlaku berasingan dan report polis telah dibuat dan amaran telah diberikan. Kemudian senyap. Dengan polis jangan buat hal...he3...Sebelum terlupa ada satu hal lucu yang berlaku semasa disoal siasat polis: Yang pertama dia@jiran sebelah rumah mendakwa rumahnya dibina dahulu di tanah ini berbanding rumah kami sedangkan hal yg sebenarnya adalah sebaliknya. Yang kedua dia@jiran sebelah rumah (anak lelaki) mendakwa bekerja sebagai Pegawai EON sedangkan pekerjaan sebenarnya adalah sebagai Mat Despatch. Hahaha...Ini serius LOL 

Meludah
Yang ini sudah lali. Anaknya yg perempuan dan lelaki kedua-duanya suka melakukannya. Barangkali pada mereka tidak ada Hari Pembalasan dan disebabkan itu mereka melakukan seenaknya. Manusia ini memang pelbagai ragamnya. Aku tidak terkata dan senyap.

Sambungan Paip Haram
Yang ni satu lagi hal. Ada ke patut die buat sambungan paip haram pegi ke rumah die. Macam mane aku tau sambungan paip rumah depa sambungan haram? Sebabnyer pak cik Syarikat Air Johor (SAJ) yg bagitau mse die tengah bace meter air. Die cakap paip rumah sebelah nie sambungan paip air die diambil daripada batang paip rumah aku dan lebih memburukkan keadaan, sambungan tu dibuat melepasi meter air rumah aku. Jadi setiap air yg die gune tu akan melalui meter air rumah aku dulu pastu baru pegi rumah die. So, "double charge" la... Solusinyer, kiteorng pindahkan meter air kiteorng tu supaya lebih dekat dengan rumah kiteorng dan tidak lagi dibypass sambungannyer oleh rumah sebelah. Serius LOL.


Memfitnah
Ini adalah antara yg paling teruk sekali kerana aku jua yg selama ini senyap dan diam kerana tidak mampu berbuat apa-apa juga difitnah. Duniawi...Duniawi...Kau telah mengecewakan aku!!! Aku difitnah dengan dikatakan sebagai seorang yg berpelajaran tinggi akan tetapi buruk akhlaknya. Apa yg buruk aku pun tak tahulah...Barangkali sikap aku yg tidak begitu membela itu yg dikatakan sebagai "buruk akhlaknya." Aku terdiam dan kaku. Ya Allah, dugaan apakah ini T_T...Cerita fitnah ini tidak berakhir di sini, kakakku turut terpalit sama. Dia difitnah pada hari perkahwinannya. Kata emak jiranku " Kakakku berkahwin kerana terpaksa setelah mengandungkan anak luar nikah bersama suami yg bakal dikahwininya pada hari itu." Akibatnya, sebiji penampar hinggap di pipi beliau@mak jiranku ini. Bukan aku yg tampar...Aku hanya diam dan tak tahu. (Actually, time nie aku ada kat Ireland tengah jwb important Quiz di RCSI. So, sbb tu ak xtahu). Fitnah lain aku tidak tahu, barangkali ada barangkali tidak tetapi aku tidak menolak sebarang kemungkinan apabila berhadapan dengan mereka-mereka seperti jiranku ini.

Berbohong
Berbohong? Hanya ulangan kepada beberapa ayat dari entri di atas tentang berbohong kepada Tok Imam di bulan Ramadan.

"Dan apabila berita ini sampai ke telinga beliau, maka "edited versionlah" yg disampaikan jiran sebelah rumahku ini. Katanya (jiranku) "yg memukul bapaku bukanlah anaknya akan tetapi bapanya." Apakah? Pada hematku tindakannya adalah untuk menjaga dan membela anaknya yg kurang ajar itu supaya tidak busuk dan diketahui oleh orang-orang disekeliling. Cerita "edited version" ini disampaikan pada bulan Ramadan Al Mubarak, bulan yg diberkati. Hanya Allah Maha Pembalas kejahatan mereka@jiran sebelah rumahku di bulan ramadan itu."

Mencarut
Dah amalan bese dah nie, time gaduh2 mencarut la dua2 belah pihak, but certainly not me.

Menduplicate Gambar Di Laman Facebook
Gambar sape la pulak? It's my sister picture. I'll upload some screenshot as a significant evident for you.







Banyak lagi rasanya perbuatan pelik manusia ini, namun begitu hanya ini sahaja yg dimuatkan dalam entri ini.


Analisis sebab dan punca kepada perbuatan jahat dan dengki khianat ini

Setelah mengkaji dengan teliti dan mendalam didapati punca utama kepada permasalahan ini adalah CEMBURU. Cemburu melihat kejayaan saudaranya sendiri terutamanya dalam bidang pendidikan. Saya terbocorkan rahsia, sebenarnya jiran saya ini adalah saudara rapat kami sekeluarga kerana mempunyai pertalian di kedua-dua bahagian keluarga. Ibunya adalah adik beradik dengan bapa saya manakala suaminya adalah bau-bau bacang dengan keluarga sebelah ibu saya. So, harap tidak terkejut, kerana telah saya nyatakan sebelum ini " manusia ini memang pelik."

Disambungkan cerita, saya mencapai solusi ini kerana jika dikaji keseluruhan adik beradik belah ayah saya, tiada satupun anak mereka yg berjaya menjejakkan kaki ke universiti. Paling tinggi pendidikan mereka adalah pada peringkat sijil.

Ada juga sebab lain yg terlintas di fikiran saya dan sebabnya adalah GENETIK!!! Selidiki siapa ayah dan ibunya sama ada mereka pernah mempunyai rekod jenayah atau tidak. Hasilnya ya.  

Sejujurnya pada saya apalah sangat nak dibezakan dan dicemburukan sampai ke tahap dengki jika yg dicemburukan itu adalah pendidikan dan ilmu. Ilmu itu adalah anugerah dari Illahi. Barangkali saya pandai dalam bidang ini akan tetapi tidak pandai dalam bidang itu. Bagi mereka pula, barangkali pandai dalam bidang itu, tetapi tidak pandai dalam bidang ini. Fair and Square!!! Entahlah...Kini saya hanya berdoa dan berharap kepada Yang Maha Esa semoga ditunjukkan dan ditegakkan kebenaran dengan nyata. Berilah pengadilan yg benar kepada kami. Berikan juga hidayah dan petunjuk yg benar kepada kami semua supaya kami mendapatkan kejayaan yg terbaik di dunia dan diakhirat. Amin...



1 comment:

  1. Aku terkesima. Nasib baik bukan aku jiran mereka. Sabar la bro. Belum bertemu buku dengan ruas.

    ReplyDelete